085 - 130 42 61

Grey Valley nieuws

Ouderen met dementie: hoe innovaties hen tijdens de coronacrisis ondersteunen

Zo’n 280.000 Nederlanders hebben dementie. Zij brengen deze coronacrisis thuis of in een verpleeghuis door zonder bezoek, activiteiten en sport. Dat is extra lastig omdat ze niet altijd begrijpen waarom ze afstand moeten houden en er geen bezoek langskomt. Hoe kunnen innovaties en nieuwe initiatieven hen door deze periode heen helpen?

Structuur, steun en geruststelling zijn daarom voor mensen met dementie op dit moment belangrijker dan ooit. Met het beperken van bezoek en het terugschroeven van zorgverlening staan zorgverleners voor nieuwe uitdagingen. Uitdagingen die vragen om alternatieve, innovatieve zorgoplossingen. Een van die oplossingen is de inzet van zorgrobots als steuntje in de rug en brengen van structuur.

Ouderen met dementie - Zorgrobot Tessa 900x500

Zorgrobot Tessa

Zorgrobot Tessa is zo’n robot die wordt ingezet door zorgverleners in de wijk, in verpleeghuizen en door mantelzorgers. Zij kunnen Tessa op afstand aansturen door herinneringen en berichten in te stellen waarbij Tessa fungeert als een soort sprekende agenda. Zo kan Tessa mensen onder andere ondersteunen bij het innemen van medicijnen, eten en drinken, opstaan en persoonlijke zorg. Daarnaast kan Tessa dingen vragen als: “Het is tien uur geweest, is dit een goed moment om wat muziek op te zetten?’ en kan ze informatie delen, dingen uitleggen en herhalen. Dat geeft een veilig, vertrouwd gevoel en kan onrust wegnemen. En dat is nodig, zeker nu er geen bezoek langskomt en zorgverleners er ‘anders’ uitzien dan normaal omdat zij mondkapjes en handschoenen dragen. Doordat Tessa aanwijzingen geeft, kunnen ouderen meer taken zelfstandig uitvoeren en hebben ze minder zorg nodig.

Zorgverlener Joëlle vertelt dat Tessa persoonlijk contact niet vervangt, maar dat het mensen met dementie een gevoel van controle geeft. Joëlle: “Als je dochter belt en zegt dat je je moet aankleden, voelt dat betuttelend. Als Tessa het zegt, geeft dat juist een gevoel van eigen regie”.

Ook contact met familieleden is volgens Alzheimer Nederland in deze tijd extra belangrijk. Daarom startten ze de actie #wevergetenjullieniet om Nederlanders een gebaar te kunnen laten maken naar diegenen die zij in deze tijd moeten missen. Even bellen om te vragen hoe het gaat, samen herinneringen ophalen en een kaartje sturen is nu essentieel. Of videobellen, zoals het initiatief (Op)nieuw geleerd oud gedaan, ouderen leert. Zo laten we onze naasten met dementie weten dat ze niet vergeten worden en helpen we hen door deze tijd heen.

Meer weten over hoe zorgrobots ouderen met en zonder dementie kunnen ondersteunen? Hier vind je meer informatie.

Verder lezen over zorgoplossingen ten tijde van de coronacrisis?

Lees hier over de uitdagingen van mantelzorgers en hoe studenten als Wessel (28) deze mantelzorgers en hun naasten kunnen bijstaan.

«
»

Stuur ons een mail

Contactformulier

Contactgegevens

Grey Valley Incubator
Werner von Siemensstraat 13
2712 PN Zoetermeer

T. 085 – 130 42 61
E. info@greyvalleyinc.nl

Grey Valley Incubator